Tuesday, March 3, 2015

I wish....I wish...I wish...what I want actually? hurmmmm

Assalamualaikum

Entry kali ini mengenai 'I wish' :) Dalam meniti perjalanan hidup ini banyak yang kita harapkan dan 'wishes' untuk dapat, capai, gapai dan sebagainya. Sampaikan kalau siapa yang rajin shopping online to (again kena batang hidung sendiri) akan tahu ada satu pautan 'wishlist'. Kita boleh select barang apa yang kita nak dan post dalam platform laman sosial (instagram, facebook, twitter, dan lain-lain), dengan harapan (wink, wink) supaya ada yang sudi menghadiahkan kita dengan barang yang didambakan tadi. 

Anyway, nak bercakap mengenai 'wish' ini, semasa melakukan kembara melihat kebesaran Allah bersama dengan sahabat baik, kami berdua terjumpa sebatang pokok yang sangat unik. Batang pokok tersebut telah ditebang dan diletak di bahagian depan pathway historic park yang kami masuk. Uniknya kerana tertanam beribu-ribu keping coins yang datang daripada pelbagai abad. Mengikut mitos kepercayaan penduduk Great Britain, perbuatan memaku duit syiling merupakan amalan turun temurun penduduknya yang ingin membuat 'wish'. Hinggakan pokok-pokok unik ini dapat ditemui di serata hutan Inggeris. Interesting!

Hal ini membuatkan penulis introspeksi mengenai amalan di atas. For me as a muslim, tidak perlu semua itu kerana cukuplah doa sebagai platform untuk memohon kepadaNya. Cukuplah doa sebagai senjata mukmin yang inginkan kejayaan (tapi jangan lupa, perlu diiringi dengan usaha dan usaha dan usaha, dan...). Itulah indahnya Islam, tidak perlu memaku duit untuk mendapatkan sesuatu, Tidak perlu perantaraan untuk memohon daripadaNya. Cukuplah dengan berdoa dan yang indahnya mengenai Islam ini kita boleh berdoa secara terus, minta direct daripada Allah. Wow! Tetapi, berdoa ada juga adabnya yang perlu kita ikut dan terdapat pula pencahan doa-doa yang diterima. Sila rujuk kepada penulisan-penulisan yang berwibawa mengenai hal ini :) 


  5.26 pm (UK)
nas2015

No comments:

Post a Comment